نبود سابقه دانشگاهی فرش، ورود دانشگاهیان به صنعت و کار را دشوار کرده است

استاد دانشگاه کاشان:

نبود سابقه دانشگاهی فرش، ورود دانشگاهیان به صنعت و کار را دشوار کرده است

استاد دانشگاه کاشان درباره ارتباط صنعت و دانشگاه و شکاف میان این دو مقوله مهم گفت: فرش دستباف یک تولید سنتی است که هیچ جامعه دانشگاهی در گذشته نداشته است. به سبب همین عدم سابقه، ورود دانشگاهیان به بازار کار سخت است. استادکار هنوز به دانشجو اعتماد نکرده و زمان بیشتری می‌برد.

به گزارش روابط عمومی ستاد برگزاری بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، محمود برادران درباره مارکتینگ و برندینگ در حوزه فرش تصریح کرد: هنوز عناوین تولیدکننده ها جا نیفتاده و فقط مناطق و سبک‌های فرش برندسازی شده اند. برندسازی نیاز به زمان و هزینه دارد. از قدیم‌الایام فرش ایران جدای از هر منطقه، یک برند خاص بوده است.

وی تاکید کرد: نمی‌توان تهیه مواد اولیه، تولید، فروش و برندسازی را بر دوش تولیدکنندگان گذاشت. باید موضوعی به نام مدیریت صادرات در این میان قرار گیرد تا صادرات فرش نیز گسترش یابد.

این فعال هنری و اقتصادی در ادامه توضیح داد: لازم است شرکت‌های تخصصی ایجاد شوند و برندسازی را با تسلط بر قوانین و روابط بین الملل زبان و اصول بازاریابی زیرحوزه شرکت‌های مدیریت انجام دهند تا مدیریت درستی در حوزه صادرات فرش داشته باشیم.

برادران خاطرنشان کرد: فرش دستباف در چارچوب خود و همسو با نیازهای جامعه از قالب سنتی خارج شده است. فرش ایرانی به دلیل برندی که دارد توقع نفیس ترین فرش در دنیا از آن می‌رود. از سوی دیگر باید بدانیم فرش تجاری و مصرفی با فرش فاخر جدا طبقه‌بندی می‌شود و باید با بازشناسی مخاطبان را سلیقه یابی کنیم.

وی با تاکید بر نقش رسانه در ارتقای جایگاه فرش دستباف افزود: در شرایط فعلی که فرش برای نسل جدید شناخته شده نیست رسانه باید قبل از ورود آن را معرفی و ارزش گذاری کرده و مطابق با شاخص های فرهنگی سلیقه سازی کند.

برادران همچنین در خصوص بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان گفت: برپایی بیست و سومین دوره نمایشگاه فرش دستباف اصفهان نشان از برگزاری درست و اصولی این نمایشگاه دارد. همچنین شکل جدید نمایشگاه به استانداردهای جهانی نزدیک شده و شمایل جدید غرفه‌ها تغییر نگرش در فرش دستباف را نشان می دهد.

انتهای پیام/