فرش تنها هنری است که فرهنگ و تمدن ایرانی را به جهانیان معرفی می‌کند

نمایشگاه فرش اصفهان

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان:

فرش تنها هنری است که فرهنگ و تمدن ایرانی را به جهانیان معرفی می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان گفت: تنها هنری که به راحتی می تواند فرهنگ و تمدن ما را به خانه‌های جهانیان ببرد فرش است؛ این کالای هنری بسیار راحت‌تر از فیلم و کتاب می تواند به درون خانه ها نفوذ کند؛ فقط لازم است که مظاهر فرهنگ و تمدن را به درستی معرفی کنیم.

به گزارش روابط عمومی ستاد برگزاری بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان، فتحعلی قشقایی‌فر، فرش را مظهر تاریخ و فرهنگ دانست و تصریح کرد: باید برای تداوم موفقیت‌های فرش دستباف، افراد علاقه‌مند را پیدا کرد و برای آنها ارزش های فرش را به صورت مظاهر تمدنی معرفی کرد.

وی در خصوص رابطه فرش دستباف و صنعت خاطرنشان کرد: فرش از یک کالای مصرفی به یک اثر نفیس تبدیل شده و یک محصول فرهنگی است اما متاسفانه برخی فرش را به دید کالا صنعتی می بینند در حالی که هیچ یک از شاخص های صنعت را نمی‌توان به فرش دستباف نسبت داد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان اضافه کرد: معرفی فرش باید در سطح خرد و کلان انجام شود و همه به اندازه توان خود دخیل هستند. هر شخصی بنا برتعهدهای اخلاقی و فرهنگی اولویت‌های آگاهی‌بخشی قرار دهد و تا وقتی نتوانیم برای مردم خودمان به خوبی معرفی داشته باشیم نمی توان این امر را در جهان انعکاس داد.

قشقایی‌فر با تاکید بر نقش رسانه و فضای مجازی در این حوزه، افزود: رسانه ملی هیچ برنامه تخصصی در حوزه فرش ندارد. فضای مجازی نیز نقش تعیین کننده ای دارد که در آن همه مردم می‌توانند با یک اقدام این هنر ملی را معرفی کنند.

وی کاردارهای فرهنگی را نیز از افراد تعیین کننده در معرفی فرش دستباف به کشورهای جهان دانست و گفت: کارداران فرهنگی در خارج از کشور وظیفه دارند فرش ایران را معرفی کرده و تفاهمنامه های فرهنگی در حوزه های مختلف برای نمایش هنر ایرانی امضا کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان در خصوص نمایشگاه و نقش آن در پیشبرد اهداف تاکید کرد: نکته مهم و حائز اهمیت این است که یک هفته نمایشگاه فرصتی برای معرفی است نه فروش؛ لازم است در نمایشگاه، ابتدا معرفی، ارائه آگاهی و مقایسه انجام شود و بعد از نمایشگاه، آگاهی‌های ایجاد شده به خرید بینجامد.

قشقایی فر ادامه داد: لازم است غرفه ها را نیز با این دیدگاه چیدمان کنیم. فرصت یک هفته ای نمایشگاه فرش دستباف، متعلق به معرفی است و بعد از آن یک سال فرصت برداشت خواهد بود. پس نباید از نبود مشتری ناراحت باشیم. اما از طرفی نمایشگاه فرش نیز باید به صورت طبقه بندی شده و به طور مکرر برگزار شود تا به مخاطب اجازه فراموش کردن فرش را ندهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قبل از هر امری باید به فرش هویت بخشی کنیم و در رسانه‌ها بخشی از این زیبایی به نمایش گذاشته شود. زیرا نماینده‌ای از فرهنگ ملی است و سبب می‌شود تا مردم مشتاق به کسب اطلاعات در این حوزه شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *